hoeveel liter moet mij aquarium hebben voor een waterschildpad dat ca. 25 cm wordt ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Hoeveel liter?
Moeilijk te zeggen, ligt een beetje aan de soort waterschildpad en de grote van de beoogde terrarium.
Een roodwangschildpad heeft een andere behoefte dan een week of een bijtschildpad.
Dus is eigenlijk soortafhankelijk.
Een algemene vuistregel is wel dat de diepte dusdanig is dat het dier zich gemakkelijk kan draaien als hij op zijn rug terechtkomt ( anders bestaat er namelijk verdrinkingsgevaar ).
De rest van uw terrarium ( want dat is het namelijk ) dient zodanig ingericht zijn dat het dier ook uit het water kan klimmen om te "zonnebaden" onder een speciale warmtelamp.
Dus u heeft te maken met meerdere aspecten, de diepte van het water ( twee keer de breedte van het dier ) voldoende zwemoppervlakte en een walkant of eiland om te rusten en te zonnebaden.
Een schildpad wordt relatief gemakkelijk gezien omtrent verzorging e.d. maar niets is minder waar.
Variabel voedsel, medische verzorging ( parasieten , ziekte e.d. ) temperatuur en voldoende licht.
Daar komt nog overheen een goede filter voor de waterhuishouding, immers een waterschildpad laat zijn ontlasting lopen in het water en een dergelijke bak zonder filters gaat binnen no time stinken, zeker ook nog als er voedselresten erin blijven liggen.

Een terrarium van meer dan een meter lengte en een waterpartij van ongeveer 30 cm diep is hierbij zeker niet overdreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van een vriendin die waterschildpadden heeft, heb ik begrepen dat waterschildpadden gewoon zuurstof ademen met longen, zoals wij mensen ook. Dus moet er voldoende water zijn dat de schildpad zich zowel ONDER water kan bevinden, maar ook, dat wanneer hij gewoon op zijn pootjes staat, hij zijn kop kan uitsteken en die dan boven water kan houden.
Een terrarium met variabele dieptes en totaal droge plekken zou helemaal mooi zijn. Dan kan hij zowel zwemmen, pootje baden en zonnebaden op het droge.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aquaterrarium met totaal droge plekken zou niet 'helemaal mooi zijn'. Het is gewoon vereist! Een schildpad MOET aan land kunnen komen om op te drogen en te zonnen.
Voor waterbehoeftige schildpadden die niet (goed) kunnen zwemmen is het belangrijk het wateraanbod te beperken tot hooguit 15 à 20 cm afhankelijk van de soort.

Voor de 'echte' zwemmers zal de hoeveelheid water richting 300 liter gaan voor 1 of 2 schildpadden.